10. Багатостороннє економічне співробітництво і роль міжнародних організацій у регулюванні міжнародних економічних відносин.
В сучасному світі існує більше ніж 190 суверенних держав. Їх політичне, економічне, соціальне життя є взаємопов’язаним та взаємозалежним. На певному рівні свого розвитку глобалізація господарського життя набуває рис міжнародного інтеграційного процесу. Він є одним із найважливіших чинників розвитку людської цивілізації. Це процес взаємодії структурних елементів світової економіки, що виявляється у встановленні прямих зв’язків між підприємствами та об’єднаннями різних країн і в погодженні зовнішньоекономічних політик держав.
Протягом значної частини ХХ століття, що пройшла під прапором холодної війни,  протистояння та взаємне непорозуміння зробили неможливим результативне функціонування багатьох міжнародних організацій.  В кінці 80-х – на початку 90-х років зміни на політичній карті світу та кардинальні зрушеннями в ідеологічному житті суспільства зробили можливим перехід до нового етапу у двосторонніх та багатосторонніх відносинах різних країн. Виникли передумови створення нової моделі співіснування і співробітництва народів, особливо в економічній сфері. Реалізації цих можливостей служать міжнародні організації, що діють на основі міжнародних договорів, рішень міждержавних економічних конференцій та міжнародних комісій.
У сучасних міжнародних відносинах міжнародні організації відіграють істотну роль як форма співробітництва держав і багатобічної дипломатії.
Починаючи зі створення в 1815 році Центральної комісії навігації по Рейну міжнародні організації наділяються власною компетенцією і повноваженнями. Для сучасних міжнародних організацій характерне подальші розширення їхньої компетенції й ускладнення структури. В даний час нараховується більш 4 тисяч міжнародних організацій, з них більш 300 – міжурядові. У центрі їх знаходиться ООН. Для міждержавної організації характерні наступні ознаки: членство держав; наявність установчого міжнародного договору; постійні органи; повага суверенітету; держав-членів. З урахуванням цих ознак можна констатувати, що міжнародна міжурядова організація – це об'єднання держав, засноване на основі міжнародного договору для досягнення загальних цілей, що мають постійні органи і діють у загальних інтересах держав – членів при повазі їхнього суверенітету. Головною ознакою неурядових міжнародних організацій є те, що вони створені не на основі міждержавного договору (наприклад, Асоціація міжнародного права, Ліга суспільств Червоного Хреста й ін.).
По характері членства міжнародні організації поділяються на міждержавні і неурядові. По колу учасників міжнародні організації підрозділяються на універсальні (ООН, її спеціалізовані установи) і регіональні (Організація африканської Кредитные организации играют все более заметную роль в мировой экономике. Во-первых, их деятельность позволяет внести необходимое регулирующее начало и определенную стабильность в функционирование валютно-расчетных отношений. Во-вторых, они призваны служить форумом для налаживания валютно-расчетных отношений между странами, причем эта их функция неизменно усиливается. В-третьих, возрастает значение международных валютно-финансовых и кредитных организаций в сфере изучения, анализа и обобщения информации о тенденциях развития и выработки рекомендаций по важнейшим проблемам мирового хозяйства.Основными принципами механизма многостороннего регулирования являются ослабление таможенно – тарифной защиты стран – участниц и сдерживание нетарифного протекционизма в согласованных рамках.
Проводимые в рамках многостороннего регулирования мероприятия направлены на расширение внутрикорпорационного обмена, развитие внутрифирменной специализации и кооперирования производства, более тесное увязывание экономик промышленно развитых стран, дальнейшее углубление мирохозяйственных связей на межфирменном уровне.
Возросло значение организационных структур, регламентирующих торгово-политическую деятельность н6ациональных государств, а также роль региональных торгово-экономических интеграционных группировок и организаций.
Для Украины, вовлеченной в процесс вхождения в мировую систему хозяйства, Соглашение о создании ВТО имело существенное значение. Необходимо рассматривать две группы проблем, связанных со вступлением Украины в ВТО. Первая группа – проблемы отдельных секторов экономики, требующих особого подхода, с чем не согласно ЕС. Особый подход необходимо сохранить в вопросах государственной защиты и поддержки автомобильной и авиационной отраслей, сельского хозяйства, сектора финансовых услуг и страхования. Вторая группа проблем – так называемые профисистемные требования. В частности, признание России страной с рыночной экономикой, проведение реформы секторов, изменение внутренней структуры цен на энергоносители.Вступление Украины в ВТО не самоцель, а приведение всех норм в соответствие с веяниями времени.
Міжнародні організації належать до найбільш розвинених і різноманітних механізмів впорядкування міжнародного життя. Помітне підвищення активності міжнародних організацій, так само як і значне збільшення їх загальної кількості, є одним з примітних феноменів сучасного міжнародного розвитку.
Міжнародні організації розділяють на дві основні групи.
1. Міждержавні (міжурядові) організації фундирувалися на основі міжнародного договору групою держав; в рамках цих організацій здійснюється взаємодія країн-членів, і їх функціонування засноване на приведенні до деякого спільного знаменника зовнішньої політики учасників по тих питаннях, які є предметом діяльності відповідної організації.
2. Міжнародні неурядові організації виникають не на основі договору між державами, а шляхом об'єднання фізичних і/або юридичних осіб, діяльність яких здійснюється поза рамками офіційної зовнішньої політики держав.
Міждержавні організації надають відчутнішу дію на міжнародно-політичний розвиток. Міжнародні неурядові організацій більше, ніж міждержавних, причому впродовж багатьох років спостерігається стійка тенденція збільшення їх числа. У 1968 р. було 1899 міжнародних неурядових організацій, в 1978 р. - 2420, в 1987 р.
- 4235, у 1998г.- 5766. У цьому знаходить свій прояв глобалізація світової системи, що посилюється, з виразно вираженим зростанням об'єму різноманітних транснаціональних взаємодій.
У 1998 р. існувало 254 міждержавних організації. Вони розрізняються по кругу учасників (універсальні і регіональні), функціональному призначенню (загальній і спеціальній компетенції), порядку вступу нових членів (відкриті і закриті), характеру повноважень
(засновані на традиційному приведенні до спільного знаменника позицій стран- членів і елементи наднациональности, що містять). Загальними тенденціями в розвитку міждержавних організацій можна вважати наступні: а) відносне посилення регіональних аспектів в їх діяльності, що дозволяє сфокусуватися на конкретніших проблемах; би) значне зростання числа організацій спеціальної компетенції для регулювання специфічних сфер міжнародної взаємодії; у) частіше і ширший наділ міждержавних організацій наднаціональними повноваженнями.
Масштаби, характер і глибина дії міждержавних організацій на міжнародно-політичне життя варіюються в досить широких межах. Діяльність деяких з них має особливе значення для сучасних міжнародних відносин, на мою думку, і заслуговує на спеціальний розгляд.
Організація Об'єднаних Націй (ООН)
Організація Об'єднаних Націй не тільки займає центральне місце в системі міждержавних організацій, але і грає виняткову роль в сучасному міжнародно-політичному розвитку. Створена в 1945 р. як універсальна міжнародна організація, що має своїй на меті підтримка миру і міжнародної безпеки і розвиток співпраці між державами, ООН об'єднує в даний час 185 країн світу.
Дія ООН на сучасні міжнародні відносини вагомо і багатогранно. Воно визначається наступними основними чинниками:
. ООН є самим представницьким форумом для дискусій між державами по актуальних проблемах міжнародного розвитку.
. Статут ООН є фундаментом сучасного міжнародного права, свого роду загальновизнаним кодексом поведінки держав і їх взаємин; по ньому звіряють інші міжнародні договори і угоди.
. ООН сама стала важливим механізмом міжнародної нормотворчості і займає абсолютно особливе місце серед інших організацій - джерел міжнародного права. За ініціативою і в рамках ООН поміщені сотні міжнародних конвенцій і договорів, регулюючих положення справ в найрізноманітніших сферах суспільного життя.
. У принципах побудови ООН (перш за все в наданні особливого статусу постійним членам Ради Безпеки) знайшли своє віддзеркалення об'єктивні реалії міжнародно-політичної системи, а їх зміна стала головним стимулом для роботи, що ведеться, по реформуванню цієї організації.
. У ООН існує велике число міжурядових організацій, що здійснюють регулювання міжнародного життя в рамках функціонального призначення.
. ООН наділена виключно важливою компетенцією вирішувати питання війни і миру, у тому числі і шляхом використання озброєної сили.
Штаб-квартира ООН знаходиться в Нью-Йорку, де розміщені п'ять з шести її головних органів.
У «сім'ю» Організації Об'єднаних Націй входять 14 спеціалізованих установ ООН - міжурядових організацій універсального характеру, що мають спеціальне функціональне призначення. Деякі з них виникли задовго до створення ООН. З погляду масштабності дії на сучасні міжнародні відносини має сенс особливо відзначити
Міжнародний валютний фонд (МВФ) і Міжнародний банк реконструкції і розвитку (МБРР), які грають виключно важливу роль в координації валютно-фінансової політики держав-членів, наданні кредитів і позик і тому подібне, а також Міжнародне агентство по енергії (МАГАТЕ), наділене спеціальними функціями в плані нерозповсюдження ядерної зброї.
Міжнародний валютний фонд (МВФ)
Міжурядова організація, регулююча валютно-кредитні стосунки між державами-членами.
МВФ надає своїм членам фінансову допомогу при валютних утрудненнях, викликаних дефіцитом платіжного балансу, надаючи їм короткострокові і середньострокові кредити в іноземній валюті. Фонд проводить операції лише з офіційними фінансовими органами держав.
Конференція ООН з валют і фінансів в Бреттон-вудсе (США) в липні 1944 р. прийняла статут ("Статті Угоди") МВФ, який вступив в дію в грудні 1945 р.
Реальна діяльність фонду почалася в 1946-47 р. Пізніше статут організації кілька разів переглядався у міру еволюції світової фінансової системи.
Цілі МВФ:
. заохочення міжнародної співпраці в області валютної політики;
. сприяння збалансованому зростанню світової торгівлі для стимулювання і підтримки високого рівня зайнятості і реальних доходів, для розвитку виробничого потенціалу всіх членів як головна мета економічної політики;
. підтримка стабільності валют і впорядкування валютних стосунків між державами-членами, а також перешкодило девальвації валют з міркувань конкуренції;
. участь в створенні багатобічної системи платежів, усунення обмежень на трансферт валюти;
. надання засобів для ліквідації незбалансованості платіжних балансів країн-членів.
МВФ має статус спеціалізованої установи ООН. В даний час фонд об'єднує 183 держави. Його капітал утворюється з внесків держав-членів відповідно до встановлюваної для кожної країни квоти. Квота визначає кількість голосів, що є у держави-члена
МВФ - кожна країна має 250 голосів, плюс по одному голосу за кожних 100 тис. SDR (Special Drawing Rights, спеціальні права запозичення).
Найвищий орган фонду - рада керівників, в якій кожна країна-член представлена такими, що призначаються на п'ять років керівником і його заступником (звичайно це міністр фінансів або розділ центрального банку і його заступник).
Міжнародний банк реконструкції і розвитку (МБРР)
Світовий банк або Усесвітній Банк, а саме так зазвичай називають МБРР, хоча група Усесвітнього банку включає Міжнародну асоціацію розвитку (МАРИ), Міжнародну фінансову корпорацію (МФК), Багатобічне агентство по гарантуванню інвестицій (МАГИ) і Міжнародний центр по вирішенню інвестиційних суперечок (МЦРІС), порівнянний з міжнародним кооперативом, який належить державам-членам. МБРР є найкрупнішим кредитором проектів розвитку в країнах, що розвиваються, з середнім рівнем доходів на душу населення. На 2000 рік його власниками є 182 країни-члена Банку. Країни, що подають заявку на вступ в члени Банку, мають спочатку бути прийнятими в споріднену організацію МБРР -
Міжнародний валютний фонд. Всі позики банку повинні гарантуватися урядами країн-членів. Банк виділяє позики країнам, що розвиваються, під процентну ставку, яка міняється кожні 6 місяців (складає близько 6%)
Основні напрями діяльності МБРР:
> середньострокове і довгострокове кредитування інвестиційних проектів;
> підготовка, технічне і фінансово-економічне обгрунтування інвестиційних проектів;
> фінансування програм структурної перебудови в тих, що розвиваються і пост-социалистических країнах.
Як правило, позики надаються на 15-20 років з відстроченням платежів по основній сумі позики від 3 до 5 років. Сам МБРР отримує кошти головним чином шляхом запозичень на міжнародних ринках капіталу. Найвищий орган управління - рада керівників.
Організація по безпеці і співпраці в Европе (ОБСЄ)
Ця структура, впродовж більш ніж двох десятиліть що називалася
Нарадою по безпеці і співпраці в Европе (СБСЕ), почала функціонувати в 1973 р. як дипломатичний форум у складі 35 держав. До їх числа входили практично всі країни Європи а також США і
Канада. Унікальність СБСЕ полягала в тому, що держави, що відносяться до разным суспільно-політичним системам і що входили в протистоячі один одному військові структури - НАТО і Організацію Варшавського договору (ОВД), а також нейтральні і неприєднані держави зуміли організувати постійний процес діалогу і переговорів по актуальних проблемах забезпечення миру і стабільності на континенті.
У 1994г. на Будапештській нараді у верхах було вирішено перетворити
СБСЕ з переговорного форуму в організацію, що постійно діє, і іменувати її з 1995 р. Організацією по безпеці і співпраці в
Европе (ОБСЄ). В результаті в даний час членами ОБСЄ є 55 держав. Це додало ОБСЄ більш репрезентативний характер і разом з тим стало чинником, сприяючим інтеграції в світову спільноту нових держав, що виникли в Закавказзі і Центральній Азії.
У діяльності ОБСЄ почала приділятися підвищена увага проблемам міжнародно-політичного розвитку в Европе, що набувають особливого значення в умовах, що виникли після закінчення холодної війни. Форум ОБСЄ по співпраці в області безпеки є органом, що постійно діє, проведенням нових переговорів, що займається, по контролю над озброєннями, роззброєнню і зміцненню довіри і безпеки.
Одін з принципово важливих питань в діяльності ОБСЄ стосується визначення її майбутньої ролі. Існує загальна згода, що вона займатиме одне з центральних місць в організації міжнародно-політичного життя в Европе. Проте на практиці, зважаючи на прагнення великої групи країн
Центральної і Східної Европи, а також балтії приєднатися до НАТО і
Європейському союзу, виникає тенденція до маргіналізації ролі ОБСЄ.
Що розробляється в рамках ОБСЄ Хартія європейської безпеки могла б нейтралізувати цю тенденцію і сприяти повнішому використанню потенціалу цієї організації на користь зміцнення стабільності на континенті.
Організація Північноатлантичного договору (НАТО)
Організація Північноатлантичного договору (НАТО) включає 19 країн і забезпечує їх взаємодію у військово-політичній області. Як військовий союз це найбільш розвинена структура зі всіх багатобічних інструментів забезпечення безпеки, що існують в Европе. У НАТО створена ціла система механізмів, через які здійснюється спільна діяльність країн-членів, починаючи від узгодження політики, що проводиться учасниками союзу на міжнародній арені, і аж до підготовки до організації бойових дій у разі війни.
Військова організація НАТО включає десятки різноманітних компонентів - командувань, комітетів, агентств, різних елементів загальної військової інфраструктури і тому подібне Основна частина озброєних сил країн-членів знаходиться під їх управлінням і передається союзу тільки у разі війни, проте деякі військові формування виділені в розпорядження інтегрованої командної структури і в мирний час. В цілому військовим механізмом НАТО є унікальне явище як по своїх масштабах, так і по ступеню інтегрованості що входять в нього національно- державних компонентів.
Європейський союз (ЄС)
Європейський союз (ЄС) займає унікальне місце серед міжнародних організацій. В рамках цієї структури здійснюється інтеграція країн, що беруть участь в ній, - їх поступове зближення через передачу все більш широких повноважень в регулюванні суспільного життя на рівень всього об'єднання
(співтовариства), яке в зростаючому ступені знаходить риси цілісності і здібність до самостійного функціонування.
Головною сферою інтеграційного розвитку в рамках ЄС була і залишається економіка. У цьому плані центральне завдання полягає у формуванні уніфікованого економічного простору, в якому всі дійові особи, як фізичні, так і юридичні, були б поставлені у всіх країнах
ЄС в рівні умови незалежно від своєї національно-державної приналежності.
В цілому сам факт існування Європейського союзу надає колосальна дія на трансформацію взаємин між державами, що беруть участь в нім. Разом з тим ЄС стає все більш помітним величиною в системі глобальних міжнародних відносин; в рамках співтовариства створена система зовнішньополітичних консультацій і узгодження, що дозволяє державам-членам вельми часто «говорити одним голосом» і що додає ЄС характер самостійної дійової особи на міжнародній арені.
Це виявляється і в ООН, і на багатьох міжнародних конференціях і переговорах, і у зв'язку з різними проблемними міжнародно-політичними ситуаціями. В деяких випадках вплив ЄС виявлявся вельми вагомим, причому іноді інтеграційне об'єднання брало на себе ініціативу в просуванні певних міжнародно-політичних проектів. Співтовариство проводить вельми активну політику відносно країн «третього світу»; по лінії ЄС виявляється допомога постсоціалістичним країнам.
Рада Европи
Рада Европи виникла в 1949 р. і в даний час включає в свій склад 41 державу. Мета цієї організації - добиватися зближення між державами-учасниками шляхом сприяння розширенню демократії і захисту прав людини, а також співпраці по питаннях культури, освіти, охорони здоров'я, молоді, спорту, має рацію, інформації, охорони навколишнього середовища.
По всіх основних напрямах своїй діяльності Рада Европи здійснює численні заходи, сприяючі не тільки розвитку співпраці між державами-членами, але і формуванню деяких загальних для них орієнтирів в організації суспільного життя. Особливе значення мають понад 170 розроблених і прийнятих загальноєвропейських конвенцій, дотримання яких обов'язково для держав, що ратифікували їх.
Рада Европи є авторитетною міжнародною організацією, само участь в якій служить для всіх держав-членів свого роду свідоцтвом їх відповідності високим стандартам плюралістичної демократії. Звідси можливості дії на ті країни, що входять в Раду
(або кандидатів на приєднання до Ради Европи), де на цьому грунті виникають ті або інші проблеми. Разом з тим це може викликати побоювання відповідних країн щодо неприпустимого втручання в їх внутрішні справи.
Інші регіональні структури
У Европе, порівняно з іншими регіонами, існує значно щільніша і розвиненіша мережа міжнародних організацій. Разом з тим хочу відзначити і деякі позаєвропейські регіональні організації загальної компетенції, об'єднуючі в своїх рядах все або більшість країн відповідних регіонів і що є достатньо помітним чинником сучасного міжнародно-політичного розвитку.
Організація Африканської єдності (ОАЄ), створена в 1963 р., є найбільшою з регіональних організацій по кількості учасників і налічує понад 50 держав-членів. Її інституційна система включає щорічну Асамблею розділів держав і урядів, що збирається двічі в рік Рада міністрів (на рівні міністрів закордонних справ, що базується в Аддіс-абебе (Ефіопія), Генеральний секретаріат, спеціалізовані комісії (по соціально-економічних питаннях; за освітою, науці, культурі і охороні здоров'я; по біженцях; по оборонних питаннях; по посередництву, примиренню і арбітражу). Є також автономні спеціалізовані агентства ОАЄ (Загальноафриканський союз телекомунікацій
Загальноафриканський поштовий союз, Загальноафриканське агентство новин, Союз африканських залізниць, Організація африканської профспілкової єдності і др).
Ліга арабських держав (ЛАГ) створена в 1945 р. і налічує в даний час 22 держави-члена. У число завдань Ліги, окрім організації співпраці в політичній, економічній, соціальній, фінансовій, торговій, культурній і інших областях, входить врегулювання суперечок і конфліктів між учасниками, а також вживання заходів проти зовнішньої агресії.
ЛАГ грає важливу роль в підтримці тісних взаємин між арабськими країнами, координації їх дій у зв'язку із загальними для них проблемами. Впродовж тривалого часу ця організація була головним інструментом виявлення «арабської солідарності» в протистоянні з Ізраїлем і одночасно полемо зіткнення підходів різних арабських країн до проблеми близькосхідного врегулювання.
Членами Організації американських держав (ОАГ) в даний час є всі 35 країн Західної півкулі. Цілі ОАГ, сформульовані в її
Статуті, прийнятому в 1948 р., включають підтримку миру і безпеки в регіоні, врегулювання суперечок, організацію сумісних дій проти агресії і розвиток співпраці держав-членів. Активно обговорюються напрями і методи трансформації ОАГ в змінних международно- політичних умовах. На це націлений цілий ряд прийнятих організацією програмних документів, найважливіші положення яких передбачають дії з консолідації демократії і захисту прав людини; боротьбу з корупцією, тероризмом і торгівлею наркотиками; просування у формуванні зони вільної торгівлі в масштабах всієї Західної півкулі.
Асоціація держав Південно-східної Азії (АСЕАН) є одній з регіональних організацій, що найдинамічніше розвиваються. Ета що виникла в
1967р. структура в даний час об'єднує 9 країн регіону. Згідно трьом офіційним цілям організації, вона повинна сприяти соціальній, економічній і культурній співпраці в регіоні, захищати його політичну і економічну стабільність від суперництва великих держав, служити форумом для врегулювання внутрішньорегіональних розбіжностей.
Стратегія економічного і політичного зближення країн-членів, що активно реалізовується в рамках АСЕАН, націлена на перетворення організації у впливовий регіональний полюс системи міжнародних відносин. При цьому все більш пильна увага приділяється питанням забезпечення міжнародної стабільності, що знайшло прояв, зокрема, в утворенні регіонального форуму АСЕАН по проблемах безпеки. По суті, АСЕАН перетворюється на центральний елемент системи багатобічної взаємодії в рамках Азіатсько-тихоокеанського регіону
Організація Ісламська конференція (ОЇК), не відноситься до категорії регіональних організацій. Створена в 1969г. з метою сприяти солідарності мусульманських країн, вона відображає збільшену роль ісламського чинника в розвитку сучасних міжнародних відносин. В даний час дана структура включає 55 держав з різних регіонів миру.
Однією з важливих є роль ОЇК як механізму, в рамках якого країни-члени визначають загальну спрямованість свого підходу до тих, що деяким зачіпають мусульманський мир міжнародно-політичним проблемам, наприклад палестинською, афганською, боснійською. ОЇК зверталася також до питань припинення ирано-иракской війни і таджицького врегулювання.
Примітним фактом є вступ в ОЇК пострадянських республік з мусульманським населенням (Азербайджану, узбекистану, Киргизстана
Таджикистану, Туркменістану), які пов'язують з приєднанням цій структурі надії на розширення своїх зовнішньополітичних можливостей.

11. Специфічні риси економіки розвинутих країн Світу. Економіка Японії, США. Канади.
Зміни, що відбулися в останні десятиліття у структурі та динаміці світового розвитку, дістали відображення у співвід¬ношенні та розташуванні основних економічних сил (підсистем) світового господарства. Країни з розвинутою ринковою економікою, або промислове розвинуті країни, закріпили своє панівне становище у світовій економіці. Значно збільшився розрив у рівнях економічного та соціального розвитку між ними й країнами, що розвиваються.
По-перше, в суспільно-економічному плані розвиток їхніх господарств базується на капіталістичному способі вироб¬ництва і, незважаючи на еволюцію форм власності, приватна я форма була і залишається провідною (насамперед корпораційною, тобто акціонерною). Товарні відносини, які поширюються на всі фактори виробництва, стають всеосяжними і юридичне рівно¬правними товарно-грошовими відносинами між власниками засо¬бів виробництва і найманими працівниками. Врешті-решт на су¬часному етапі національні господарства промислове розвинутих країн функціонують як ринкові економіки. По-друге, промислове розвинуті країни характеризуються ви¬соким рівнем економічного розвитку. Реалізація визначальної ме¬ти виробництва в умовах конкуренції — отримання прибутку — спонукає до введення нової техніки та підвищення продуктивності праці, що у свою чергу веде до здешевлення продукції, роз¬ширення ринків збуту, стимулює зростання виробництва та еко¬номіки в цілому.
Япония представляет собой крупнейшую после США экономическую державу мира. Сельское хозяйство (зерновые, рис и зеленый чай на террасных плантациях, фрукты и овощи) большей частью культивируется лишь как побочный источник доходов. Остров Хоккайдо - центр экстенсивного скотоводства. Рыболовецкий флот этой одной из крупнейших рыбодобывающих наций мира частично размещен за границей и в последнее время осуществлял 15 % доставок в порты всего мира.Наиболее значимые экспортные отрасли - кораблестроение и машиностроение, химическая промышленность, а также производство компьютеров (телекоммуникации, промышленные автоматы и роботы). Хотя все сырье, а также большинство продуктов питания импортируются, Япония имеет положительный торговый баланс. Современная инфраструктура страны обеспечивает 40 % работоспособного населения рабочими местами в сфере услуг (торговля, банки), которая дает 60 % валового национального продукта.Япония, один из крупнейших кредиторов мира.
Экономика США — крупнейшая и одна из наиболее диверсифицированных национальных экономик мира, она также является локомотивом мировой экономики. Основная роль в принятии экономических решений принадлежит публичным корпорациям и частным компаниям. Вмешательство государства в экономику незначительно. Структура экономики США отличается ярко выраженной постиндустриальностью. Большая часть американского ВВП создается в отраслях сферы услуг.
Среди развитых стран мира США практически не имеет конкурентов по своему индустриальному развитию. Таким образом, США в настоящее время являются наиболее постиндустриальным государством.Общая закономерность происходящих отраслевых сдвигов заключается в заметном снижении в экономике удельного веса сырьевых отраслей и сельского хозяйства. Среди отраслей материальной сферы промышленность остается важнейшей, она по-прежнему обеспечивает высокий уровень технического развития других сфер хозяйства. Именно в ней сегодня в первую очередь аккумулируются новейшие достижения НТП. США располагают одним из самых высокоэффективных хозяйств в мире. Отличительной чертой их экономики является ориентация на НТП и передовую технику. Она лидирует в области внедрения результатов НТП в производство, в экспорте лицензий на свои открытия, изобретения и новейшие разработки. Все это зачастую приводит к зависимости других стран от США в области науки и техники.
Канада — одна из самых богатых стран мира, член Организации экономического сотрудничества и развития (ОЭСР) и Большой восьмерки (Б8). Канада — это рыночная экономика со слегка бо́льшим вмешательством государства, чем в Соединённых Штатах Америки, но намного меньшим, чем в большинстве европейских стран. Сегодня Канада очень похожа на США в том, что касается её рыночного направления в экономической системе, её производительных сил и её высокого уровня жизни. Как и в других современных промышленно-развитых странах, в канадской экономике преобладает сфера услуг, в которой занято ¾ канадцев. Однако Канада отличается от других промышленно-развитых стран важным положением добывающей промышленности в её экономике, в частности, её нефтяной и лесной отраслей. Канада является активным поставщиком энергии. Канада — один из важнейших мировых поставщиков сельскохозяйственной продукции. Канада занимает второе место в мире по добыче алмазов, является лидером по добыче многих других природных ресурсов: золота, никеля, алюминия и свинца. Канада обладает также значительным промышленным сектором. Канада является одним из мировых лидеров в телекоммуникациях, биотехнологиях и фармацевтической промышленности. Отчасти из-за более развитой добывающей промышленности Канада сильно зависит от международной торговли, особенно от торговли с США. Заключение с ними Соглашения о свободной торговле в 1989 и Североамериканского соглашения о свободной торговле (НАФТА) 1994, к которому присоединилась Мексика, вызвало впечатляющий рост торговой и экономической интеграции Канады с США.
12. Країни СНД - один з найбільших регіонів світу. Проблеми та перспективи розвитку. Значення у світовій економіці.
Содружество Независимых Государств (СНГ) было создано в 1991 году в соответствии с Соглашением об образовании Содружества Независимых Государств, Алма-Атинской декларацией и Протоколом по Соглашению. Подписанный в 1992 году Устав СНГ состоит из нескольких разделов: цели и принципы; членство; коллективная безопасных и военно-политическое сотрудничество; предотвращение конфликтов и мирное урегулирование споров; сотрудничество в экономической, социальной и правовой сферах; органы Содружества, межпарламентское сотрудничество, финансовые вопросы.
Принципы образования СНГ:
- Государства-члены суверенны и равны.
- Государства-члены являются самостоятельными и равноправными субъектами международного права.
Цели:
- Осуществление сотрудничества в политической, экономической, экологической, гуманитарной и культурной областях.
- Содействие всестороннему и сбалансированному экономическому и социальному развитию государств-членов в рамках общего экономического пространства, а также межгосударственному сотрудничеству и интеграции.
- Обеспечение прав человека и основных свобод в соответствии с общепризнанными принципами и нормами международного права и документами ОБСЕ.
- Осуществление сотрудничества между государствами-членами в целях обеспечения международного мира и безопасности, принятия эффективных мер по сокращению вооружений и военных расходов, ликвидации ядерного оружия и других видов оружия массового поражения, достижения всеобщего и полного разоружения.
- Мирное урегулирование споров и конфликтов между государствами-членами.
Государства-члены СНГ: Азербайджан, Армения, Беларусь, Грузия, Казахстан, Кыргызстан, Молдова, Российская Федерация, Таджикистан, Туркмения, Украина, Узбекистан. Штаб-квартира СНГ находится в Минске.
Основными органами Содружества независимых государств являются:
- Совет глав государств.
- Совет глав правительств.
- Совет министров иностранных дел.
- Координационно-консультативный комитет.
- Совет министров обороны.
- Штаб по координации военного сотрудничества государств — членов Содружества.
- Совет командующих пограничными войсками.
- Экономический суд.
- Межгосударственный банк.
- Комиссия по правам человека.
- Межпарламентская ассамблея.
- Исполнительный секретариат СНГ.
СНД як об'єднання 12 держав пострадянського простору виникла після розпаду СРСР відповідно до Мінської угоди, Алма-Атинської декларації та Протоколу до Мінського договору. При створенні СНД було визначено, що Співдружність будується на принципах міжнародного права. Членство в СНД є добровільним, і кожен з учасників має право його призупиняти чи припиняти. Органи СНД мають суто консультативні та координуючі функції.
Розвал Радянського Союзу та створення СНД в 1991 році були тільки початком перебігу складних інтеграційних і дезінтеграційних процесів на терені останньої імперії світу. СНД виявилась політично й економічно неспроможною, нестабільною структурою. Неефективність функціонування Співдружності зумовлена її суперечливою природою, яка закладена в концепцію її існування. Власне, СНД виникла як механізм розв'язання протиріч, що виникли в часи "перебудови" ще у колишньому СРСР між союзним Центром і периферією, яку утворювали радянські республіки. Боротьба відцентрових і доцентрових тенденцій розвитку призвела до утворення нових незалежних держав з власним розумінням своїх національних інтересів, тоді як функції "центру" перехопила одна з новоутворених держав - Російська Федерація, яка проголосила себе спадкоємницею СРСР і згодом почала спрямовувати свою політику на відновлення Союзу, тобто знову почала "збирати землі" навколо Москви. Однак зростаюча біполярність відносин в СНД по осі "центр - периферія" фактично призвела до формування двох блоків країн, які мають протилежні погляди на роль, функції, організацію і майбутнє цієї структури.
Функції СНД та труднощі їх реалізації. Утворення СНД в цілому можна вважати історично виправданим на етапі становлення нових держав пострадянського простору, але за сучасних умов, коли цей процес фактично закінчився, її існування стає проблематичним.
За час існування Співдружності прийнято сотні важливих документів, коефіцієнт корисної дії яких відображає сучасне соціально-економічне становище у всіх країнах СНД. Згодом особливі інтереси почали виявляти майже всі члени спільноти. Беручи до уваги ці обставини, а також відмінність, несхожість інтересів кожної з країн, звести ці інтереси до єдиного знаменника не здатна була жодна з міждержавних і наддержавних структур СНД, до утворення яких прагнула Росія та інші країни.